Juliane Dornquast, Tyska profilen F-6 & kollegialt lärande
I mitt uppdrag som förstelärare kommer jag att fokusera på att främja den tyska profilen i åk F-6 på Victoriaskolan. I uppdraget ingår ett kontinuerligt befästande av den ”röda tråden” från F-9, utvärdera och utveckla språkprofilen tyska. Det innebär planering, utveckling och dokumentation av tyska-elevens val åk F-6. En nyhet för skolan under det här läsåret 23/24 är att alla elever från åk 1 läser tyska på elevens val. Jag ser även fram emot samarbetet och utbytet med en skola i Tyskland som inkluderar planeringen av en studieresa till Lübeck för eleverna som läser tyska-elevensval i åk 6. Att hålla tyska traditioner levande är en annan del i mitt uppdrag samt klassrumsbesök, handledning, gemensam planering och en regelbunden utvärdering av arbetet.
En annan del i mitt arbete som förstelärare är kooperativt och kollegialt lärande. Flertal internationella studier om kooperativt lärande visar att elever vinner både kunskapsmässigt och socialt genom kooperativa arbetssätt. Målet är att utveckla elevernas sociala kompetens, stödja elever i att föra lärande samtal, ge feedback till eleverna så att de utvecklas socialt och kunskapsmässigt. Genom att systematiskt planera, observera, ifrågasätta och utveckla undervisning tillsammans, utvecklas en gemensam förståelse av hur det går för barnen eller eleverna, vad det beror på och vad som kan göras för att utveckla deras lärande. Dessa kollegiala processer är en förutsättning för att göra erfarenhet till beprövad erfarenhet (Skolverket, 2023).